Singapura (Temasek) sehingga kurun ke 15M (Sebelum kemunculan Melaka) dan dokumentasi proses Dakwah terawal
Singapura sehingga kurun ke 15 M.
Singapura
adalah sebahagian dari dunia melayu dan pusat perkembangan Islam yang penting
dalam konteks Nusantara. Hakikat ini mungkin tenggelam disebabkan oleh
perkembangan yang berlaku semenjak 200 tahun yang lalu iaitu pada permulaan
kurun ke 19M apabila Singapura menjadi pengkalan British di bawah Stanford
Raffles pada tahun 1819. Naratif sejarah Singpura hanya memberikan tumpuan
kepada perkembangan yang berlaku bermula sebagai sebuah koloni British
sehinggalah ia menjadi pelabuhan utama dunia dan sebuah bandaraya kosmopolitan.
Namun ketika Singapura mula bangkit sebagai pelabuhan penting yang menggantikan
Melaka, sumbangan dan peranan umat Islam juga amat penting dan perlu
didokumenkan sebagai satu faktor utama yang tidak boleh dipandang sepi.
Naratif
ini diperakui oleh buku yang berjudul Seven Hundred Years: A history of
Singapore dengan tegasnya menyanggah bahawa sejarah Singapura tidak bermula
200 tahun yang lalu dan menolak naratif yang terpakai selama ini bahawa sebelum
kedatangan British Singapura tidak punya apa-apa sejarah yang bermakna.[1]
Untuk
menggambarkan keadaan ini pada perenggan pertama di bahagian Pengenalan beliau
kutip kata-kata K.G.Tregonning, Professor Sejarah (bergelar
“Modern
Singapore began in 1819. Nothing that occurred on the island prior to this has
particular relevance to an understanding of the contemporary scene; it is of
antiquarian interest only”[2]
(Singapura moden
bermula pada tahun 1819. Tidak ada yang berlaku di pulau tersebut sebelum ini
mempunyai apa-apa yang relevan kepada pemahaman perkembangan semasa, ia
hanyalah minat kepada yang bersifat antik/lama).
Menurut
panel penulis lagi, pandangan ini terus kekal di dalam memahami asas sejarah
Singapura apabila ia diucapkan oleh S. Rajaratnam, antara anggota pengasas
parti People’s Action Party (PAP) pada tahun 1987, lebih 20 tahun
Singapura berpisah dari Malaysia dan menjadi sebuah negara yang berdiri
sendiri.
“Nothing very much
appears to have happened in Singapore… before Raffles landed on this
unpromising island” [3]
(tidak banyak yang
telah berlaku di Singapura… sebelum Raffles mendarat di pulau yang tidak
menjanjikan apa-apa).
Mereka
mengemukakan bahawa Sir Richard Windstedt telah menerbitkan pada tahun 1928,
penemuan perhiasan emas dari kurun ke 14 yang ditemui di Fort Canning
menunjukkan Singapura mempunyai masa lalu jauh sebelum kemunculan Raffles. Pada
tahun 1932 beliau mengakui Singapura adalah sebahagian dari Johor dan pada
tahun 1938 menjelaskan melalui Sejarah Melayu, Singapura adalah sebahagian dari
empayar Melaka pada kurun ke 15M. Penal penulis buku Seven Hundred Years: A
History of Singapore merumuskan kegagalan Windstedt dan penjawat awam
British yang mentadbir Tanah Melayu pada ketika itu di dalam mencari titik
pertemuan di antara Tanah Melayu dan Singapura seperti yang termaktub dalam
Sejarah Melayu adalah kerana naratif yang dibina oleh Raffles pada kurun ke
19M.
Amati
apa yang diungkapkan oleh John Crawford di dalam Descriptive Dictionery of
the Indian Islands & Adjacent Countries.
“Singapore is the name
of an island, which with the exception of a single village of poor and
predatory Malay fishermen, and that only formed in 1811, was covered with a
primeal forest down to the 6th day of February 1819… (F)or a period
of about five centuries and a half, there is no record of Singapore having been
occupied, and it was only the occasional resort of pirates” [4]
(Singapura adalah nama
sebuah pulau, dengan pengecualian sebuah kampung yang miskin dan
nelayan-nelayan melayu yang ‘predatory’ (biadap/tidak bertamaddun), dan
hanya terbentuk pada tahun 1811, diliputi oleh hutan tebal sehingga pada hari
ke enam bulan Februari 1819 (Tarikh British mendarat di Singapura)… untuk
tempoh selama lima kurun setengah, tidak ada rekod Singapura di huni, dan hanya
menjadi tempat persinggahan para lanun).
Gambaran
yang diberikan oleh John Crawford ini tidak jauh bezanya dengan apa yang
dicatat oleh Abdullah bin Abdul Kadir Munsyi di dalam Hikayat Abdullah yang
membuat catatan sebagai saksi mata ketika menjejakkan kaki ke Singapura.
“Syahadan, Adapun pada
masa itu, jangankan manusia hendak lalu-lalang di laut Singapura itu, jin
syaitah pun takut, sebab disitulah bilik tempat perompak tidur, atau barang di
mana pun ia merompak kapal atau keci atau perahu, dibawanyalah ke Singapura. Di
situlah tempat ia membahagi harta dan membunuh orangnya atau berbunuh-bunuhan
sama sendirinya, sebab merebut harta itu, adanya. Adapun darihal orang-orang
laut yang dalam perahu-perahu itu, lakunya seperti binatang yang buas. Apabila
ia melihat orang-orang ramai berjalan itu, maka jikalau sempat, ia berlari
dengan perahunya. Maka jikalau tiada sempat, ia terjun ke laut lalu menyelam
seperti ikan, kira-kira setengah jam hilang, tiada kelihatan, kemudian baru ia
timbul, serratus dua ratus depa jauhnya dari tempat ia terjun itu. Demikianlah
halnya, baik laki-lakinya, | baik perempuannya, istimewa kanak-kanaknya, jangan
dikatakan lagi: serta melihat orang terjerit-jerit, seperti hendak mati
rupanya, bagai melihat harimau, adanya.”[5]
Begitulah
gambaran orang-orang laut/pribumi yang menghuni Singapura ketika itu, sejak
berakhirnya kerajaan beraja 400 tahun sebelumnya.
Singapura
telah menjadi sarang dan syurga perompak dan lanun seperti gambaran berikut.
“Syahadan, maka adalah
pada segenap tepi pantai itu, ada bergulingan berates-ratus tengkorak manusia
di pasir; ada yang lama, ada yang baharu; ada yang ada lagi rambutnya melekat,
ada yang berasah giginya; ada yang tidak, berjenis-jenis. Maka diberitau orang
kepadaTuan Farquhar. Maka apabila dilihatnya, disuruhnya pungut, dibuangkan ke
laut. Maka oleh mereka itu diisikan dalam guni lalu dibuangkannya ke laut. Maka
pada waktu itu ditanyakanlah kepada orang kepada orang-orang laut itu,
tengkorak siapakah sebanyak itu. Maka kata mereka itu, “itulah kepala-kepala
orang yang kena rompak; disinilah dibunuhnya, maka banyak. Barang di mana
dirompak perahu-perahu itu atau kapal datanglah ke mari membahagi hart aitu,
dan yang ada kawannya juga berbunuh-bunuhan sebab merebutkan hart aitu. Dan
yang ada orang yang diikatnya itu ditepi pantai inilah masing-masing mencubakan
senjatanya. Dan lagi, di sinilah tempat mereka itu menyabung dan berjudi,
adanya.” [6]
Lokasi
Singapura mungkin pertama kali dirujuk oleh Claudius Ptolemy (menulis Hyphegesis
Geographike (“Panduan
Geografi”) sekitar tahun 450 M) sebagai Sabana atau Sabara
di penghujung Semenanjuang Emas (Golden Khersonese).[7]
Para penulis sejarah awal tidak ada kesepakatan di manakah sebenarnya kedudukan
Sabana, adakah ia berada di Singapura sekarang atau di
Kelang, di selatan Melaka atau selatan Johor. Ia berperanan sejak zaman Greek
kuno sebagai pusat pengumpulan barang dagangan atau Gudang yang terletak di
dalam rangkaian perdagangan yang menghubungkan India, Asia Tenggara dan
Mediterranean.[8] Catatan dari China pada
kurun ke 3 M merujuk ia sebagai Pu
Luo Chong (Pulau Ujong – di
selatan Semenanjung Tanah Melayu).[9]
Berdasarkan
kepada penemuan arkeologi, sejarah Singapura boleh dikesan seawal akhir kurun
ke 13. Ini tidak bermakna Singapura tidak
pernah dikunjungi oleh manusia sebelum itu. Sebagaimana pusat penempatan Asia
Tenggara (samada daratan atau kepulauan) bermula pada milenia yang pertama
(kurun pertama ) atau lebih awal (sebagai contoh; Funan, Langkasuka, Kedah dan
Champa) gugusan kepulauan yang berada di selatan Semenanjung Tanah Melayu sudah
menjadi tumpuan orang-orang laut sejak sekian lama[10]. Orang-orang laut yang
menyusuri perairan Singapura dan Selat Tebrau di selatan Johor/Semenanjung
dikenali juga sebagai orang Selat/Seletar[11]. Komuniti littoral (kepulauan) ini
berkembang dan membina kediaman di pesisir pantai, namun tidak banyak meninggalkan
jejak kehadiran yang bersifat organik di daratan [12]. Penempatan yang bersifat
riparian inilah yang disebut sebagai perkampungan nelayan miskin oleh
John Crawford yang sudah wujud sejak kurun-kurun awal[13].
Apabila
wujudnya penempatan kekal di daratan dengan olahan pada lanskap (earthworks),
bekas tapak binaan, peralatan pelbagai industri dan artifak dari aktiviti
perniagaan antarabangsa sekitar akhir kurun ke 13, maka itulah titik permulaan
sejarah Singapura dengan konstruk yang lebih lengkap dapat dikesan [14]. Sejarah Singapura tidak bermula
dengan kunjungan Raffles pada awal kurun ke 19, tetapi 500 tahun lebih awal
dengan kehadiran sebuah kerajaan yang diasaskan oleh Sri Tri Buana aka Sang
Nila Utama.
Permulaan
Singapura sebagai pusat perdagangan antarabangsa pada kurun ke 13 dan 14M
berkait lansung dengan beberapa perubahan drastis yang berlaku di Selat Melaka.
Palembang yang merupakan pusat pemerintahan dan Pelabuhan utama Sri Vijaya
menjadi tumpuan dari kurun ke 7 sehingga awal kurun ke 12 M. Penguasaan Sri
Vijaya ke atas Jambi, pulau Bangka dan Belitung, Lampung, Tarumanegara (Jawa
barat) dan Kalinga (Jawa Timur), Tambralingga (Ligor) dan Langkasuka (termasuk
Kedah) di Segenting Kra menjadikan Selat Melaka, Laut Jawa, Teluk Siam dan Laut
(Cina) Selatan sebagai laluan perkapalan utama menguruskan perdagangan dengan
India dan Tanah Besar Cina. Sistem mandala (mirip sistem otonomi) yang
dibangunkan oleh kerajaan Sri Vijaya memperkasa rantau Asia Tenggara sebagai
Pasaran penting untuk pelbagai produk berharga dari kawasan pendalaman seperti
emas, timah, hasil-hasil hutan seperti rotan, kayu gaharu, kayu wangi, sarang
burung, bahkan kapas dan sutera (industri tempatan yang dibawa masuk dari luar).
Tanah
besar China pula mengalami beberapa perubahan dasar dalam persoalan perdagangan
antarabangsa. Pada zaman dinasti Tang (618 – 907M) dan milenia pertama umumnya,
perdagangan antarabangsa dimonopoli sepenuhnya oleh kerajaan dan tidak
membenarkan sebarang aktiviti perniagaan persendirian[15]. Laluan perkapalan dari
jalur tanah besar ke Nusantara masih dikuasai oleh kapal-kapal dagang khususnya
dari timur tengah (Arab dan Parsi) yang sudah membina jalur perniagaan dari
Jazeerah ke Tanah Besar melalui Nusantara sejak kurun ke 4 – 7M.[16] Dasar ini mula berubah
pada zaman Dinasti Song di mana sekatan ke atas perdagangan persendirian
diangkat; pada peringkat awal dengan mengizinkan kapal-kapal persendirian
mendaftar di tiga Pelabuhan iaitu Guangzhou, Hangzhou dan Mingzhou (Ningbo pada
hari ini) pada tahun 990M.[17] Pada tahun 1090 kawalan
perdagangan antarabangsa ini diangkat sepenuhnya dan perdagangan ke luar China
dikuasai sepenuhnya oleh pedagang persendirian. Ini meluaskan pasaran kepada
pelbagai barangan pengguna pada harga yang lebih rendah.[18] Kapal-kapal China
menguasai jalan laut ke Nusantara bahkan melimpah sehingga ke Teluk Benggala.
Kebanjiran kapal-kapal dagang dari China ini mula menjejaskan persaingan dan
peranan pedagang tempatan dalam menentukan harga dan mengawal permintaan
antarabangsa. Dari sebelah barat pula pedagang-pedagang dari Selatan India sudah
lama berdagang di sekitar pantai Selat Melaka seperti Kedah, Sumatera Utara dan
Palembang sejak milenia pertama S.M[19]. Serangan Raja Rajendra
Chola 1 pada tahun 1125 ke atas pelabuhan-pelabuhan tersebut seperti Kedah,
Lambri dan Palembang sendiri telah melemahkan kekuatan politik dan ekonomi Sri
Vijaya yang membawa kepada berakhirnya hegemoni Sri Vijaya pada tahun 1275.
Perubahan
yang berlaku di peringkat serantau ini telah mengubah rangkaian perdagangan
antarabangsa yang melibatkan Jazerah Arab, benua kecil India dan Tanah Besar
China di Nusantara. Peningkatan jumlah perdagangan lansung dari China dan India
telah melahirkan pusat-pusat pengumpulan produk kawasan pendalaman di kawasan
pesisir yang sebelumnya membentuk jaringan kepada pusat perdagangan utama yang
berperanan sebagai Pelabuhan entrepot.
Lingkungan
daerah Sumatera Timur, Kepulauan Riau-Lingga dan kepulauan Natuna-Anambas di
mana artifek tembikan cina dan manik kaca yang serupa ditemui di Singapura,
membayangkan lingkungan daerah ini termasuk dalam ruang lingkup zon ekonomi
yang berpusat di Singapura. Sumber Kwa Chong Guan et. al., 2019.
Pelabuhan-pelabuhan pesisir
Sumatera Utara yang muncul sebagai hab perdagangan bagi kawasan pendalaman
pasca kejatuhan Sri Vijaya (kurun ke 13 – 14.; antaranya Tamiang, Pulau Kompei
dan Kota Cina, Aru. Sumber McKinnon et. al., 1981.
Pelabuhan-
pelabuhan feeder (pembekal) di pesisir pantai Semenanjung Tanah Melayu,Sumatera
dan Borneo yang sedia wujud muncul sebagai hab perdagangan seperti Kuala Berang, (Kuala) Terengganu, Langkasuka/Patani,
Ligor, Tambralinga, Tanah Merah (Kelantan), pulau Tioman, Aru, Tamiang, Pulau
Kompei, Kota Cina, Barus, Boni (Santubung) dan Temasik[20]. Pelabuhan pesisir yang
mengambil alih peranan Sri Vijaya ini menjadi tempat pengumpulan hasil-hasil
hutan yang tinggi nilainya seperti gading, kapur barus, gaharu, setanggi, kemenyan
(wangian dari pohon styrax) kayu laka (bagi menghasilkan wangian),
damar, rotan, bijih timah dan emas.
Temasek (Singapura)
melonjak naik sebagai tempat pengumpulan produk-produk perdagangan serantau di
selatan Selat Melaka dan gugusan pulau-pulau di Selatan Laut China Selatan
seiring dengan merosotnya hegemoni Sri Vijaya pada kurun ke 13M. Ini disusuli
dengan perubahan dasar perdagangan dari Dinasti Tang kepada Dinasti Song yang
mempunyai sikap yang lebih terbuka dan membenarkan perdagangan persendirian (private
enterprise) bermula kurun ke 11. Perubahan cuaca yang meningkatkan suhu di
Asia Tenggara juga meningkatkan aktiviti pertanian dan pemasaran barang-barang
mentah. Walaubagaimanapun ancaman dari Sukothai dan kemudian Majapahit
disususli pula dengan kejatuhan suhu di utara menyebabkan kelembapan perdagangan
Tanah besar China. Kejadian wabak di Tanah besar China pada pertengahan kurun
ke 14 juga memberi kesan yang besar. Akhirnya pergolakan politik yang
mengundang serangan Majapahit dan perpindahan kerajaan ke Melaka pada akhir kurun
ke 14 menjadikan Singapura terus malap sehinggalah permulaan kurun ke 19 dengan
kedatangan British.
Tiga
produk utama yang diperolehi dari Temasek (Singapura) ialah paruh burung
enggang, kayu laka dan kapas; yang membezakan ia dengan Pelabuhan-pelabuhan
serantau yang lain. Ini dilaporkan oleh Wang Dayuan dalam catatannya Daoyi
Zhilue pada tahun 1349.[21]
The place produces top
quality hornbill casques, middle quality laka-wood and cotton. Goods used for
trade include silk cloth, iron bars, local printed cloth, chi jin [lit., “red
gold”], porcelain wares, iron cauldrons and the like.[22]
Paruh
burung Enggang dari species Helmeted Hornbill (Rhinoplax vigil) bernilai
tinggi menyamai gading gajah. Ia merupakan produk berkualiti tinggi yang boleh
diperolehi dari Temasek/Singapura. Taburan spesies ini meliputi Asia Tenggara
dari Tenasserim (Myanmar) sehingga kepulauan Riau, Borneo dan Sumatera (kini
sudah pupus di Singapura). Suku kaum Kenyah dan Kelabit di Borneo sudah lama
mengukir paruh burung enggang. Ia mendapat permintaan yang tinggi dari China
pada kurun ke 14 yang mengimpot produk asal dan mempelajari dari suku kaum
Dayak bagaimana mengawit dan menimbulkan warna merah dan keemasan paruh
tersebut [23].
Enggang
Tebang Mertua Helmeted Hornbill. Dinamakan sedemikian kerana bunyinya seperti
teriakan seorang yang menebang tiang rumah mertuanya dan kemudian ketawa bila
rumah itu runtuh.[24] Berbanding burung enggang
lain, paruh atau casque nya adalah padat dan mewakili 11% dari beratnya
sekitar 3 kg dan digunakan untuk bertempur. Oleh kerana ia boleh diukir seperti
gading, maka nilai pasarannya amat tinggi. Kini spesies ini dilindungi dan
statusnya critically endangered I(sangat terancam) di bawah IUCN red
list. [25]
(Lukisan
oleh cucunda Umar Mukhtar Mohd Qayyim – 8 thn pada 20/4/2020)
Catatan
Wang Dayuan yang paling penting ialah mengenai dua tempat iaitu Banzu (merujuk
kepada Bukit Larangan/Fort Canning) dan Longyamen (merujuk kepada Keppel
Strait), laluan masuk kepada satu penempatan di Bukit Larangan atau
Bukit Canning.
“The
location of the place: it is connected to Longyamen. The hill in the rear is
like a coiled headdress, truncated, rising to a concave and plateaued peak.
Hence, the people live around it. The fields are poor, and the cereals are
sparse. The weather is not consistent. In summer, due to a lot of rain, it is a
little cold. The customs and nature: Their hair is short and worn down. Satin
and brocade to wrap their heads, and red oil cloth to wrap their bodies. Sea
water is boiled to produce salt. Rice is fermented to produce wine, which is
called ‘mingjia’. There is a tribal chief. The place produces top quality
hornbill casques, middle quality lakawood and cotton. Goods used for trade are
silk cloth, iron bars, local printed cloth, chi jin, porcelain wares, iron
cauldrons and the like”
Catatan
ini menunjukkan wujudnya satu tamaddun dengan pusat pemerintahan, pusat
perdagangan/pelabuhan dan aktiviti pertanian. Catatan John Crawford apabila
sampai ke Singapura pada tahun 1819. Menyebut tentang kesan-kesan penempatan
Bukit larangan dengan sistem pertahanan yang terdiri dari benteng (rampart),
perparitan kering (moat) dan benteng tanah (earth embankment) di
samping kekuatan pertahanan lautnya [26]. Kajian arkeologi
mengesan tapak istana, tempat ibadah, taman dan tempat bersiram, dusun
buah-buahan, pasar, pusat metallurgy (logam), pelbagai ketukangan (artisan)
kediaman rakyat, pasar dan perkampungan nelayan. Di antara artifak yang
ditemukan ialah rantai manik kaca, gelang dan subang emas, tembikar, pinggan
mangkuk (Chinawares) dan matawang Cina. Menurut John Miksic, Singapura
memainkan tiga peranan dari sekitar kurun ke 14 hingga 16 M iaitu; pengimpot
barang-barang mentah dan menghasilkan produk akhir untuk menghubungkan pasaran
di antara Lautan Hindi, Laut Cina Selatan dan Laut Jawa; berfungsi sebagai
pelabuhan dan pusat perdagangan pesisir untuk Kerajaan Sri Vijaya atau
lanjutannya; dan membayar ufti kepada Kerajaan Sukothai sebagai jajahan takluk.[27]
Peta Mao Kun (Dinasti
Ming) dari Wubei Zhi berdasarkan peta bertarikh kurun ke 15 Masehi yang
digunakan oleh Zheng He menunjukkan Temasek/Danmaxie (淡馬錫) di sebelah atas kiri dan Long Ya Men (龍牙門) pada panel sebelah kanan. Tempat-tempat lain yang dikenalpasti oleh Wheatley ialah Pulau Brani (琵琶嶼), Blakang Mati (長腰嶼, Sentosa), Pedra
Branca (白礁), Pulau Tinggi (將軍帽), Pualu Aur (東竹山 dan 西竹山), kuala Sungai Pahang (彭杭港), dan Pulau Tioman (苧麻山). Long Ya Men (龍牙門) menandakan laluan masuk ke Pelabuhan Keppel. Nota: sumber lain mungkin
berbeza dari segi mengenal pasti pulau-pulau terutama pulau-pulau di Singapura.
Contohnya J. V. G. Mills mengenal pasti 長腰嶼 sebagai Pulau Satumu dan
琵琶嶼 sebagai Pulau Sakijang Pelepah.[28]
https://en.wikipedia.org/wiki/History_of_Singapore#/media/File:Mao_Kun_map_-_Singapore.png. Dilawati 14 Nov 2020
Pengaruh
dan penguasaan Majapahit adalah jelas dari penemuan Batu Bersurat Singapura
berbahasa Sanskrit dengan tulisan kawi kuno atau kawi Majapahit. Batu ini
dikesan pada tahun 1819 tetapi dimusnahkan pada tahun 1843.[29] Sehingga kini ia tidak
dapat dibaca kecuali beberapa perkataan.[30] Berpandukan kepada dasar
imperialisme Majapahit pada zaman Patih Gajah Mada, batu bersurat ini mungkin
bertarikh sekitar pertengehan kurun ke 14 M berdasarkan kepada tindakan
Parameswara yang telah menimbulkan kemarahan kerana mencabar penguasa Majapahit
di Palembang, dan melarikan diri ke Temasek.[31] Menurut Sejarah Melayu,
Parameswara telah dikhianati oleh Bendaharinya Sang Rajuna Tapa yang telah
membuka pintu kepada serangan Majapahit pada akhir kurun ke 14 atau awal kurun
ke 15. Baginda kemudian melarikan diri ke Melaka. Sumber Portugis pula menyebut
tentang serangan Majapahit yang berlaku lebih awal pada zaman pemerintahan
Paduka Sri Pikrama Wira (1347 – 1362) dan Seri Ratna Wikerma (1362 – 1375).[32] Negarakertagama menyenaraikan
Temasek sebagai jajahan takluk Majapahit pada tahun 1365. Sistem pertahanan
Singapura di sekitar Bukit Larangan menunjukkan ia mungkin berjaya menggagalkan
serangan Majapahit dan kuasa asing yang lain seperti Sukothai, namun akhirnya
menjadi sebahagian dari wilayah yang dikuasai oleh Majapahit. Kematian Patih
Gajah Mada pada tahun 1368 mungkin melonggarkan penguasaan Majapahit namun
kesan dan pengaruh Majapahit adalah jelas dari artifak seperti perhiasan dan
barang kemas yang dikesan di Bukit Larangan.
Serpihan
Batu Bersurat Singapura. Sumber gambar dari The National Museum of Singapore
(Hakcipta terpelihara). Pemuat naik asal ialah Jacklee di en.wikipedia. – Gambarajah
2 pada hal. 42 dari sumber Miksic, John N. (Norman) (1985). Archaeological
Research on the “Forbidden Hill” of Singapore: Excavations at Fort Canning,
1984. Singapore: National Museum. ISBN 9971917165 (pbk.). Transferred from
en.wikipedia by Jacklee., CC BY-SA 3.0,
https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=3447473
https://en.wikipedia.org/wiki/History_of_Singapore#/media/File:SingaporeStone-bwphoto.jpg.
Dilawati 14 November 2020
Keramat
Sultan Iskandar Syah
Keramat
Sultan Iskandar Syah adalah dipercayai makam Sri Tribuana/Sang Nila Utama yang
berasal dari Palembang. Ia bermula dengan lagenda di Bukit Siguntang, Palembang
di mana munculnya tiga anak raja yang didakwa keturunan Iskandar Zulkarnain.
Aspek metos dan anakronisme* ini telah dibahaskan dalam Jilid 1 di bawah
sejarah permulaan dakwah Islam di Palembang, Sri Vijaya. Putera yang sulung dijemput
menjadi raja di Minangkabau, yang kedua dirajakan di Tanjung Pura, Kalimantan
dan yang bongsu, Nila Utama atau Sri TriBuana juga bergelar Sang Saperba dirajakan
di Palembang. Sang Nila Utama berkahwin dengan anak Demang Lebar Daun.
Termetrilah satu perjanjian di antara Demang Lebar Daun dan Sang Nila Utama, di
mana rakyat (keturunan Demang Lebar Daun) menuntut janji agar Sang Nila Utama
(mewakili raja) tidak memalukan rakyatnya dan jika dibunuh hanya atas kesalahan
syarak. Sebagai imbalannya rakyat tidak
akan menderhaka kepada raja walaupun dia zalim.
Sang
Nila Utama kemudian berhijrah ke Bentan dan dilindungi oleh seorang raja
perempuan, Wan Sri Benian. Pada satu waktu Sang Nila Utama berangkat dengan
pengiringnya menyeberangi laut dan sampai ke Temasek.[33] Di Temasek baginda
terlihat seekor haiwan yang hebat yang tidak pernah dilihat sebelumnya. Haiwan
tersebut adalah singa menurut Demang Lebar Daun. Bagitulah latar belakang
kepada nama Singapura.[34] Sang Nila Utama kemudian membina
kerajaan di Singapura.
Rekod
sejarah menunjukkan wujudnya hubungan antarabangsa pada zaman Sri Tribuana/Raja
Iskandar Syah(1299 - 1347) memerintah Singapura. Yuanshi (Rekod rasmi
Dinasti Yuan; circa 1320) mencatat satu
delegasi Monggol telah dikirim ke Longyamen (pintu masuk ke Pelabuhan Keppel
hari ini) untuk mendapatkan gajah jinak.[35] Pada tahun 1330 satu
delegasi dikirimkan ke Vietnam (Champa) dan disambut oleh seorang putera raja
yang boleh berbahasa melayu.[36]
Anaknya
Sri Pikrama Wira mengahwinkan anaknya dengan anak raja Kalinga. Raja Kalinga
mencabar Sri Pikrama Wira dengan pertarungan di antara orang kuatnya dengan
Badang perkasa. Badang memenangi pertarungan itu. Raja Pasai juga mencabar Sri
Pikrama Wira dengan mengirim orang kuatnya melawan Badang dan tewas. Kedua
peristiwa ini menunjukkan kehebatan Singapura di Nusantara di antara
kerajaan-kerajaan pesaing di rantau Nusantara. Ini ditambah lagi dengan
kemampuan menewaskan Majapahit Ketika cubaan untuk menakluk Singapura.[37]
Dalam
menentukan salasilah raja-raja Singapura, berikut ialah turutan salasilah dan
turutan pemerintah.[38]
Nama
pemerintah |
Tahun
pemerintahan |
Sri
Tribuana/Sang Nila Utama[39] |
~
1299 – 1347 |
1347 – 1362 |
|
Raja
Muda (Sri Ratna Wikerma[41] |
1362 – 1375 |
Dasia/Dam/Damar
Raja (Paduka Sri Maharaja)[42] |
1375 – 1387/88 |
Iskandar
Syah (Permaisura/Sri Parameswara)[43] |
1387 -
* |
Singapura
bakal menjadi kuasa maritime yang kuat sehingga keturunannya yang ke empat
iaitu Iskandar Syah membunuh salah seorang perempuan istana kerana tuduhan
palsu.[44] Adapun perempuan istana
tersebut adalah anak kepada Sang Rajuna Tapa. Kerana marah Sang Rajuna Tapa
mengundang tentera Majapahit untuk menyerang Singapura. Iskandar Syah melarikan
diri ke Bertam dan kemudian ke Melaka.
Kesah
yang direngkaskan ini menimbulkan tanda tanya. Jika Iskandar Syah meninggalkan
Singapura dan berhijrah ke Melaka maka siapakah keramat Sultan Iskandar Syah
yang dimakamkan di Bukit Larangan?
Ada
banyak persoalan di sekitar watak yang bernama Parameswara. Beberapa sumber
asing dan Sejarah Melayu menjadi rujukan tentang identiti Parameswara yang
meninggalkan Palembang dan menuju Temasek. Parameswara berkahwin dengan anak
raja Majapahit, Betara. Perkahwinan ini mendorong Parameswara untuk melepaskan
diri dari Majapahit. Ini mengundang kemarahan Majapahit yang menghantar tentera
ke pulau Bangka dan membunuh kesemua rakyat Bangka penyokong Parameswara yang
melarikan diri ke Temasek.
Untuk
mencari jawapan kepada persoalan ini, perbandingan telah dibuat di antara
Sejarah Melayu dan beberapa catatan Portugis. Tiga sumber Portugis iaitu anak
Afonso D Albuqueque, Jaoa de Barros dan Godinho d’ Eredia mengutip
sumber-sumber lisan dari penduduk Melaka dan menyusun naratif bahawa Parameswara
yang berasal dari Palembang, melarikan diri ke Singapura dan membunuh
pemerintah atau wakil pemerintahnya. Natijahnya Parameswara bergelar Iskandar
Syah diserang oleh Sukothai dan melarikan diri ke Melaka. Sementara itu seorang
lagi penulis Portugis Diogo de Couto mencatat raja terakhir bagi Singapura
ialah Raja Sabu bergelar Iskandar Syah. Raja Sabu telah membunuh anak perempuan
Bendahari yang diserah sebagai perempuan istana. Sebagai tindakbalas Bendahari
telah menjemput kerajaan Majapahit untuk menyerang Singapura. Raja Sabu
kemudian melarikan diri dan membuka penempatan di Melaka.[45]
Naratif
Diogo de Couta lebih serasi dengan Sejarah Melayu di mana Permaisura merupakan
raja terakhir Singapura yang telah dikhianati oleh pegawainya Sang Rajunatapa.
Kerana kecewa dengan Tindakan Permaisura (Iskandar Syah), Sang Rajuna Tapa telah
menjemput Majapahit untuk menyerang Singapura. Iskandar Syah melarikan diri ke Melaka.[46] Namun Sejarah Melayu juga
membawa naratif Permaisura adalah Sri Tribuana, yang jelas merupakan satu
anakronisme (dua watak yang hidup pada zaman yang berbeza; Sri Tribuana adalah
pemerintah Singapura yang pertama dan Parameswara/Iskandar Syah adalah
pemerintah yang ke lima dan terakhir sebelum melarikan diri ke Melaka. Naratif
Sejarah Melayu mungkin untuk mengangkat Kesultanan Melaka sebagai kesinambungan
dari Sri Tribuana/Sang Nila Utama yang merupakan anak-anak ‘Iskandar
Zulkarnain’ yang muncul di Bukit Siguntang, Palembang. Naratif sejarah yang
lebih jitu ialah Parameswara adalah putera Palembang yang mengahwini puteri
Majapahit (Sang Betara) yang cuba untuk mengambil alih kuasa lalu diusir oleh
Majapahit dan melarikan diri ke Singapura. Di Singapura ada dua naratif,
pertama Parameswara bergelar Iskandar Syah membunuh wakil pemerintah Sukothai
di Singapura (Tamagi) dan mengambil alih sebelum diusir oleh Siam. Naratif
kedua Parameswara yang merupakan pemerintah yang ke lima setelah membunuh
Paduka Sri Maharaja dan kemudian melarikan diri ke Melaka apabila diserang
Majapahit. Naratif ke tiga yang diangkat oleh Sejarah Melayu ialah Parameswara
dan Sri Tribuana adalah watak yang sama, kemungkinan untuk memelihara
kesinambungan di antara waris ‘Sri Iskandar’ dan Kesultanan Melaka. Sementara
naratif yang diketengah oleh Hj Buyung Adil iaitu Permaisura (Sri Iskandar)
adalah anak Paduka Sri Maharaja. Jika naratif ini yang diterima sukar untuk
mencari kesinambungan kesah Parameswara yang diusir oleh Majapahit dari
Palembang, sedangkan Sri Tribuana/Sang Nila Utama berhijrah dari Palembang ke
Temasek melalui Bentan Ketika dibawah jagaan Permaisuri Bemian.
Identiti
Parameswara yang mengasaskan kesultanan Melaka itu sendiri menimbulkan beberapa
percanggahan pandangan. Prof Wang Gang Wu telah merumuskan tiga pemerintah
Melaka yang pertama berdasarkan salasilah berikut:[47]
Parameswara
(Iskandar Syah) |
1390
– 1413 |
Megat
Iskandar Syah |
1414
– 1423/24 |
Seri
Maharaja (Sultan Muhammad Syah) |
1424
– 1424 |
Perbahasan
tentang pengasas Kesultanan Melaka dan identiti Parameswara dan keturunannya
telah dibentangkan dalam Fajar Islam di Nusantara jilid 1 di bawah tajuk
mengenai Perkembangan Islam di Melaka.
Dakwah
pertama di Singapura.
Bilakah
dakwah Islam sampai ke Singapura. Kalau berdasarkan kepada dialog di antara
Sang Saperba/Sri Tribuana/Sang Nila Utama dengan Demang Lebar Daun di Bukit
Siguntang, Palembang sudah dibayangkan kedua-duanya sudah beragama Islam kerana
termasuk dalam perjanjian tersebut kalimah hukum syarak.
Ini
bererti kerajaan yang dibina di Singapura oleh Sri Tribuana bermula pada tahun
1299 adalah sebuah kerajaan Islam. Ini tidak bercanggah dengan beberapa fakta
sejarah. Jika dirujuk perkembangan Islam di Palembang, raja Sri Vijaya yang
pertama masuk Islam ialah Sri Indravarman pada tahun 717/718 M. Meskipun tiada
rekod sejarah tentang kesinabungan pemerintahan setelah baginda terbunuh pada
tahun 729M. Penghantaran beberapa duta muslim ke negara China di masa
pemerintahannya menunjukkan pengaruh dan peranan penting yang dimainkan oleh
umat Islam dalam kerajaan Sri Vijaya. Ar Rumhuzi pada kurun ke 10 juga
menggambarkan tentang perkampungan-perkampunga Islam di bawah pemerintahan Kerajaan
Sri Vijaya pada kurun ke 10 M.
Kedudukan
Islam tidak disebut dalam kesinambungan Empayar Sri Vijaya di Jawa Tengah iaitu
Dinasti Sailendra pada tahun 825 M dan Dharmasraya di Tambralingga (Ligor) pada
tahun 775 M, namun tiada naratif sejarah yang mengaitkannya dengan kisah mistis
kemunculan Sri Tribuana di Bukit Siguntang. Persoalan ini tidak mungkin dapat
dipecahkan sehinggalah metos yang menyelubungi watak Sri Tribuana dan dua
abangnya diketahui hakikat sejarahnya. Oleh itu setakat ini sebarang tafsiran
tentang perkara ini hanyalah andaian dan spekulasi semata.
Kembali
kepada keberadaan Sri Tribuana di Singapura yang dikaitkan dengan Keramat
Iskandar Syah di Bukit Larangan (Fort Canning). Singapura dibangunkan Ketika
kerajaan Samudera-Pasai berada di kemuncaknya. Pada tahun 1345, Pasai
diperintah oleh Sultan al Malikul Zahir, cucu Sultan al Malikus Soleh (Pemerintahan
1267 - 1297 M). Ketika Ibnu Battutah singgah ke Pasai beliau dudud\k dalam
majlis ilmu yang di kendalikan oleh Sultan al Malikul Zahir yang di apit oleh
para Talibul ilm di kiri dan kanan baginda. Sultan sendiri memimpin pengajian
di madrasah selepas solat Jumaat sehingga waktu Asar. Selepas solat Asar
berjemaah baginda meninggalkan pakaian fuqaha dan mengenakan pakaian di Raja
untuk Kembali ke Istana.[48]
Ibnu
Batutta juga mencatat Sultan mempelawa beliau untuk duduk di sebelah kiri
baginda dan bertanya khabar tentang Sultan Delhi. Ini menunjukkan bahawa Sultan
al Malikul Zahir bukan sahaja seorang faqih dalam mazhab Shafii, fasih berbahasa
Arab, menjalani kehidupan sederhana bahkan mempunyai hubungan dengan
kerajaan-kerajaan Islam yang lain.[49]
Dari
madrasah-madrasah inilah lahirnya para kadir yang bertebaran untuk menyampaikan
dakwah Islam. Salah satu nama pendakwah dari Pasai yang terkenal ialah Tun Jana
Khatib dan beliau telah berdakwah di Singapura.[50] Beliau berada di
Singapura pada zaman pemerintahan Paduka Sri Maharaja yang memerintah dari
tahun 1375 hingga 1389. Sewaktu berada di Singapura, berlaku satu peristiwa
yang telah menyinggung Raja, di mana Tun Jana Khatib yang kurang senang dengan
Permaisuri yang melihat beliau dari kamarnya, telah merenung sebatang pokok
pinang sehingga terbelah dua.[51]
Singapura
kini merupakan sebuah Bandar Pelabuhan antarabangsa yang pertama dari segi penarafan
dunia. Kini merupakan Pelabuhan kedua selepas Shanghai (2015) dari segi berat
muatan (tonnage) yang dikendalikan. Ia dihubungkan dengan 600 pelabuhan
dari 123 negara. Kedudukan strategik Singapura dari segi kedudukan lokasi
geografi muncul selepas kejatuhan SriVijaya (Palembang); sebagai pusat
perdagangan serantau dari tahun 1300 sehingga 1370 an dan bangkit sebagai
Pelabuhan terbesar dunia pada separuh kedua kurun ke 20
Raja
yang murka dengan peristiwa ini telah memerintahkan supaya Tun Jana Khatib ditangkap
dan dibunuh, mungkin kerana bimbang dengan pengaruh ulama tersebut ke atas
orang ramai kerana kemampuan luar biasa yang ada padanya. Darahnya yang tumpah
ditutup oleh anak muridnya sehingga menjadi batu. Adapun jasadnya dikatakan
disembunyikan oleh Raja supaya tidak dikunjungi oleh khalayak atau dibawa lari
oleh anak murudnya dan dikebumikan di Langkawi.
Al
Marhum Buya HAMKA mengatakan Paduka Sri Maharaja beragama Buddha atau Hindu.
Jika demikian maka moyangnya Sri Tribuana yang beragama Islam berdasarkan
dialognya dengan Demang Lebar Daun boleh dipersoalkan.[52] Tetapi ada juga
kemungkinan bahawa Paduka Sri Maharaja memang beragama Islam dan kehadiran Tun
Jana Khatib ialah untuk berdakwah kepada penduduk Singapura dari kalangan orang
tempatan, orang laut dan orang asing yang belum beragama Islam atau animis.
Peranan Tun Jana Khatib bukan sahaja untuk mendakwahkan agama Islam tetapi juga
mengukuhkan amalan dan penghayatan Islam.
Rombongan
Edutrip Sejarah Nusantara: Singapura bergambar kenangan di hadapan Masjid
Sultan yang bersejarah itu. Kedududukan Singapura sebagai sebuah kerajaan Islam
yang awal perlu diberikan perhatian oleh pengkaji sejarah kerana Sultan Brunei
yang pertama yang memerintah Brunei, Awang Alak Batatar masuk Islam pada tahun
1368 di tangan Sri Ratna Wikerma, Raja Kerajaan Singapura tua yang ke 3.
Ada
satu lagi maklumat yang mengukuhkan status Paduka Seri Maharaja sebagai seorang
Islam iaitu bapanya Sri Ratna Wikerma (1362 – 1375) mengislamkan Raja Brunei
Awang Alak Batatar Ketika mengahwinkan dengan puteri Raja Johor (Singapura tua)
pada tahun 1368.[53]
Tahun tersebut adalah berbetulan dengan tahun kemangkatan Perdana Menteri
Majapahit, Patih Gajah Mada dan sekaligus mengistiharkan kemerdekaan dari
Majapahit.[54]
Sultan memakai gelar Sultan Muhammad Shah dan adinda baginda Pateh Berbai
bergelar Bendahara Sri Maharaja Permaisura.[55] Koroborasi maklumat ini
ialah wakil Kerajaan Cina Chang Ching Tze yang singgah ke Puni (Brunei) pada
tahun 1370 dan menemui Sultan Ma-Ha-Mo-Sa (Sultan Muhammad Shah) iaitu gelaran
yang dianugerahkan oleh Sultan Johor (Singapura tua) Sri Ratna Wikerma ke atas
Awang Alak Batatar (Sultan Brunei yang pertama yang memerintah dari tahun 1362
– 1402.[56]
Fakta
sejarah ini menunjukkan Kerajaan Singapura tua sejak dari pemerintahan Sri
Tribuana (Sultan Iskandar Shah) adalah sebuah kerajaan Islam. Adapun status
pengislaman Parameswara yang datang kemudian menggantikan Paduka Sri Maharaja
sebagai Raja yang ke lima (1398/99 – 1413) telah dibahaskan di bawah bab Melaka
dalam Fajar Islam di Nusantara (Jilid 1), apakah baginda sudah memeluk Islam di
Palembang ataupun Ketika berada di Melaka pada usia yang sudah lanjut.
Singapura kini merupakan kotaraya hijau meskipun mencapai bandaraya bertaraf antarabangsa. Dari sebuah pusat perdagangan serantau yang bermula pada tahun 1299 dan di iktiraf sebagai bandar Pelabuhan nombor 1 dunia, namun aspek ekosistem lestari tidak pernah diabaikan. Beberapa kawasan green lung (pembangunan hijau) dibangunkan, antaranya Garden By the Bay iaitu tanam botanik seluas 101 hektar (250 ekar) yang akan menjayakan konsep City in a Garden (Kotaraya dalam Taman). Ia adalah hasil dari visi Madam Cheong Koon Hean, wanita pertama yang mengetuai Agensi Pembangunan Bandar Singapura (Singapore’s urban development agency.)
Lakaran (tidak mengikut skala) menunjukkan kedudukan kompleks kerajaan Singapura tua di Bukit Larangan (Fort Canning) berdasarkan kepada tapak arkeologi dan artifak ditemukan. Terdapat makam Sultan Iskandar Syah (hubungan baginda dan Parameswara merupakan satu perbahasan). John Crawford dan Munsyi Abdullah pada tahun 1820 mendapati pokok buah-buahan seperti durian, duku, langsai, petai, jering, limau kabung dan limau Kasturi masih menghiasi taman/dusun di raja meskipun sudah merosot. Terdapat juga kesan kolam air tempat bersiram. Penemuan manik kaca, peralatan logam dan perhiasan emas, tembikar cina, bejana, peralatan masakan dan matawang logam membantu untuk memetakan tapak-tapak penempatan, aktiviti pertanian, undustri dan perdagangan.[57]
Bergambar ramai di Bukit
Larangan/Fort Canning. Gambar makam (keramat) Sultan Iskandar Syah – ehsan Siti
Ainiza Jamsari
[1]
Kwa Chong Guan, Derek Heng, Peter
Borshberg and Tan Tai Yong. 2019. Seven Hundred Years: A History of
Singapore. National Library Board, Singapore, Victoria St. Singapore. 314
Pp.
[2] Tregonning, K.G. 1969. The
Historical background. In Ooi Jin Bee, & Chiang Hai Ding (Eds.). Modern
Singapore, Singapore. NUS.
[3] Rajaratnam, S., Chan Heng Chee, &
Obaid ul Haq, 1987. The Prophetic & The Political: Selected speeches
& Writings of S. Rajaratnam. Singapore: Graham Brash.
[4] Crawfurd, John. 1830. Journal of an Embassy from the
Govenor-General of India to the Courts of Siam and Cochin China. London: H.
Colburn and R. Bentley.
[5] Hikayat Abdullah, Karangan Abdullah Bin
Abdul Kadir Munsyi, dikaji dan diperkenalkan oleh Kassim Ahmad, Ketua Editor
Hassan Ahmad, Yayasan Karyawan Kuala Lumpur, 2008, Hal. 145.
[6] Ibid. Hal. 147.
[7]
Paul Wheatley (1961). The Golden
Khersonese: Studies in the Historical Geography of the Malay Peninsula before
A.D. 1500. Kuala Lumpur: University of Malaya Press. pp. 151–152
[8] Hack, Karl. "Records of Ancient
Links between India and Singapore". National Institute of Education,
Singapore. Maklumat ini diperolehi dari Dr John Miksic, Oktober 2000. https://web.archive.org/web/20060426231828/http://www.hsse.nie.edu.sg/staff/kahack/cc%202.3%20%28Little%20India%29.htm#_edn1 Dirujuk pada 8 Mei 2020.; E.H.
Warmington, 1928. The Commerce between The Roman Empire and India, Cambridge University Press; Reissue
edition (September 25, 2014).
[9] "Singapore: History, Singapore".
Asian Studies @ University of Texas at Austin. https://web.archive.org/web/20070323095958/http://inic.utexas.edu/asnic/countries/Singapore/Singapore-History.html Dirujuk pada 8 Mei 2020.
[10]
Orang laut ialah beberapa kaum
etnik yang hidup secara nomad di dalam rumah perahu mereka di perairan dan
kuala-kuala sungai di selatan Semenanjung Tanah melayu di sekitar Singapura dan
pulau-pulau berhampiran yang berada di dalam lingkungan sempadan laut SIngapura
(Sebahagiannya pulau-pulau besar dan kecil seperti Ubin, Tekong, Tekong Kechil,
Bukum, Busing, Sudong, Pawai, Senang, Semakau, Hantu, Sebaruk, Sentosa, Brani,
Buran Darat, Seringat, Tembakul, Sakijang Pelepah dan Pulau Jurong (yang
merupakan pulau-pulau berikut yang telah ditambak; sebelumnya terdiri dari
Pesek, Pesek Kecil, Air Chawan, Sakra, Air Merbau, Seraya dan Merlimau) serta kepulauan Riau, Lingga, Bangka dan
Belitung ke arah selatannya dan kepulauan Anambas, Badas, Tambelan dan Natuna
ke arah timur laut (kesemuanya berada dalam kedaulatan negara Indonesia).
Sejumlah pulau-pulau di persekitaran perairan Singapura di atas jelas
menunjukkan identiti penduduk pribumi/asal suku melayu berdasarkan nama-nama
pulau tersebut. Selain dari Orang Laut ada dua lagi tempat yang terdapat
masyarakat orang laut iaitu Moken @ Mawken yang berada di semenanjung Mergui
(Myanmar dan Thailand) dan Sama-Bajao yang mendiami perairan di selatan
Filipina, Kepulauan Sulu, Utara Borneo, Sulawesi dan pulau-pulau di timur
Indonesia. Antara bacaan lanjut sila rujuk David E. Sopher (1965). "The
Sea Nomads: A Study Based on the Literature of the Maritime Boat People of
Southeast Asia". Memoirs of the National Museum. 5: 389–403.
[11]
Orang Selat atau Seletar/Selitar
adalah tergolong sebagai satu dari 18 kaum orang asal yang di iktiraf di
Malaysia. Mereka berulang alik di antara Singapura dan Johor dengan memudiki
Selat Tebrau. Bilangan masyarakat Seletar berdasarkan bancian 2010 ialah
sekitar 1,000 orang. Tiada lagi orang Seletar di Singapura terutama apabila
kawasan hutan bakau di pesisir utara Singapura di tambak untuk pembangunan.
Orang Seletar mempunyai Bahasa sendiri dengan 85% kesamaan dengan Bahasa
melayu; namun Bahasa mereka hampir pupus kerana tidak lagi dipertuturkan oleh
generasi muda. Orang Seletar juga sudah mendiami kawasan yang dibangunkan untuk
mereka di daratan dan meninggalkan hidup nomad di laut. Mereka beragama animis
dan ramai yang beragama Islam terutama selepas usaha dakwah yang dijalankan
oleh Jabatan agama bermula pada tahun 1980’an. Beberapa rujukan tentang
masyarakat orang Seletar adalah seperti berikut; irk
Endicott (2015). Malaysia's Original People: Past, Present and Future of the
Orang Asli. NUS Press., Mariam Ali (2002). "Singapore's
Orang Seletar, Orang Kallang, and Orang Selat: Geoffrey Benjamin &
Cynthia Chao [Eds.}, Singapore Institute of South East Asian Studies: The Last
Settlements "Tribal Communities in the Malay World: Historical, Cultural
and Social Perspectives. p. 97-118., Ariffin bin Nopiah (1979). Anthony R.
Walker (ed.). A Brief Introduction to the Orang Seletar of the Johor Coast
with Special Reference to Kampung Simpang Arang. Social Anthropology
Section, School of Comparative Social Sciences, Universiti Sains Malaysia.
[12] Orang Laut tersebar dengan pembinaan
penempatan baru melalui perkahwinan. Ini dirakam oleh seorang peneroka Portugis
Pedro Teixeira seperti berikut;
These seletes (orang Selat) when they
give a daughter in marriage, give her as a dowry one of those little boats,
with two oars and a gaff; and the bride and bridegroom being placed therein,
they commit them to the current of the tide, by which they let themselves be
carried until they come to land; and there where they touch is the place of
their habitation when they are on land; that is, if it be not occupied by others,
which if it is, they continue to follow the waves until they pitch upon a free
spot.
Sinclaire, W.F., & D. Ferguson [Eds.]. 1967, The
Travels of Pedro Teixeira; with his “Kings of Harmuz” and extracts from his
“Kings of Persia. Nendlen: Kraus Reprint.
[13] Op. cit. Crawfurd, John. 1830.
[15]
Heng, Derek, 2004. Economic
exchanges and Linkages between the Malay Region and the hinterland of China’s
coastal ports during the 10th to 14th centuries. In John
N. Miksic & Cheryl-Ann Lpw (Eds.), Early Singapore 1300s – 1819:
Evidence in maps, text and artefacts. Singapore: Singapore History Museum.;
Heng, Derek, 2009. Sino-Malay Trade and Diplomacy
from the tenth through the fourteenth century. Ohio University Press. pp. 19
- 36
[16]
Beberapa rujukan dari penulisan
Arab klasik, antaranya. Al-Masalik Wal Mamalik, karya Ibn Khordazbeh,
terjemahan Arshad Mokhtar, 2017, Geroda Merah Press, Kuantan. Hal. 80 – 85.
Nama penuh beliau Abul Qasim Ubaidillah bin Abdillah bin Khordazbah. Seorang
sejarawan dan ahli geografi pada kurun ke 3 H/9 M (lahir 205 atau 211 h;
meninggal 300 h). Di antara tempat-tempat yang disebut dalam catatan beliau ialah
Sanfa (Champa), Loqian (?), Khanfu (Guangzhou), Khanju (Hangzhou), Kantao (?)
dan Qansyu (?).; Ar Risalatul Ula karya Abu Dhulaf al Muhalhil,
terjemahan Arsyad Mokhtar, 2018. Geroda Merah Press, Kuala Lumpur. Hal. 80 –
86. Nama penuh beliau Abu Dulaf Mis’ar bin Al-Muhalhil Al-Khazraji Al-Yanbu’I,
seorang pengembara dan ahli geografi yang menerbitkan dua risalah yang menjadi
rujukan utama mengenai negara China dan al-Hind (India) pada kurun ke 4 H (10
M) tanpa tahun yang tepat. Beliau sampai ke ibu negara China zaman itu melalui
jalan darat iaitu Sandabil.
[19] Heng, Derek, 2009., Op. cit., pp.
19 – 36.
[20]
Antara kajian mengenai pelabuhan-pelabuhan setempat yang menjadi
destinasi penting perkapalan antarabangsa di Sumatera pasca kemunduran Sri
Vijaya pada kurun ke 13 – 14 ialah; Ambary, H. Muarif, 2000. Peranan
Beberapa Bandar Utama Di Sumatera Abad Ke- 7–16 M Dalam Jalur Perdagangan
Internasional, dalam Proceedings Internasional Symposium For Japanese Ceramics
of Archaeological Sites In South-East Asia: The Maritim Relationship On 17th
Century. Jakarta: Pusat Arkeologi dan The Japan Foundation, hal. 12–23. Lucas
Partanda Koestoro, Stanov Purnawibowo dan Repelita Wahyu Oetomo, 2016. Dinamika
Aktivitas Kemaritiman Di Pulau Kampai, Kota Cina, Dan Kota Rantang, Sumatera
Utara, Dlm. Jurnal Sangkhakala Berkala Arkeologi, Hal. 96 – 109. Manguin, P.
Y., 1989. The Trading Ships Of Insular South-East Asia, dalam PIA V.
Jakarta: IAAI, hal. 200–219., Milner, A. C., dkk., 1978. A Note On Aru And
Kota Cina. Indonesia, October, 26., McKinnon, E. E. dan T. Luckman Sinar,
1981. A Note On Pulau Kompei In Aru Bay, Northeastern Sumatera, dalam
INDONESIA Vol. 32. Southeast Asia Programme, Cornell University, hal. 49–73.;
Kajian mengenai Boni (Santubung) di Borneo antaranya ialah, Wan Kong Ann, 2013.
Examining the Connection Between
Ancient China and Borneo Through
Santubong Archaeological Sites, Victor
H. Mair, Editor Sino-Platonic Papers Department of East Asian Languages and
Civilizations University of Pennsylvania.
[21]
Wang
Dayuan (1311–1350) seorang pengembara dari Quanzhou, China pada zaman Mongol
(Dinasti Yuan). Beliau melaksanakan dua pengembaraan; pertama dari 1328–1333,
belayar melalui Laut Selatan ke banyak tempat di Asia Tenggara sehingga Asia
Selatan, mendarat di Benggala, Sri Lanka dan India. Dari tahun 1334–1339 beliau
melawat Afrika Utara dan Timur. Sekitar 1330, Wang melawat Singapore, di mana
beliau menulis tentang sebuah penempatan kecil Dan Ma Xi (Temasek)
dengan penduduk bangsa melayu dan Cina. Catatan perjalanannya, Daoyi Zhilüe Guangzheng Xia (Daoyi
Zhilüe – terj. Catatan rengkas mengenai orang-orang pulau yang tidak
bertamaddun) bertarikh 1349, adalah satu dari beberapa rekod yang tercatat
tentang sejarah awal Singapura. Antara bahan rujukan; Rockhill,
W. W. (1914). Notes on the relations and trade of China with the eastern
archipelago and the coast of the Indian Ocean during the fourteenth century.
T'oung Pao, 15, Part I, 419–47.; Wheatley, P. (1961). The Golden Khersonese:
Studies in the historical geography of the Malay Peninsula before A.D. 1500.
Kuala Lumpur: University of Malaya Press. Pp 82.
[22]
Paul Wheatley (1961). The
Golden Khersonese: Studies in the Historical Geography of the Malay Peninsula
before A.D. 1500. Kuala Lumpur: University of Malaya Press. pp. 82–84.
[23]
Harrisson, Tom (1999). "Birds
and Men in Borneo", Chapter 4 of "The Birds of Borneo"
(Smythies and Davison, 4th edition). Natural History Publications (Borneo). pp.
45–74.
[24]
G.W.H. Davison, Karen Phillips dan
Alias Khamis. 1989. Pengenalan Burung-burung Malaysia, World Wide Fund for
Nature, Malaysia. Yamaha Publications, Petaling Jaya. Hal. 52 – 53. Maklumat
tentang ciri, taburan geografi serta habitatnya boleh dirujuk dalam Ben King,
Martin Woodcock & E.C. Dickinson. 1975. A Field Guide to Birds of South-East
Asia. Collins, London. Pp 221.
[25]
Status IUCN red list https://www.iucnredlist.org/species/22682464/155467793
Dilawati 20 April 2020. Ancaman
kepupusan spesies enggang Helmeted Hornbill ini dilaporkan dalam pautan
berita BBC https://www.bbc.com/news/magazine-34504217: The bird that's more valuable than
ivory, 12th October 2015. dilawati 20 April 2020. Penyelidik
Yokyok Hadiprakarsa menganggarkan sebanyak 6,000 ekor dibunuh setiap tahun
untuk paruhnya.
[26] Crawfurd, John, Op. cit.
[27] John N. Miksic, (tiada Tarikh). Precolonial
Temasek and Singapore: Its Role in Malay Maritime Culture, Working paper
presented at Conference on Nusantara Maritime Culture and Heritage. Department of Southeast Asian Studies,
National University of Singapore.
[28] Mao Yuanyi
(1594–1640?), editor catatan Wubei Zhi; dan seorang ahli kartograf yang tidak
diketahui – di kutip dari Paul Wheatley (1961) The Golden Khersonese:
Studies in the Historical Geography of the Malay Peninsula before A.D. 1500,
Kuala Lumpur: University of Malaya Press. Sumber asal dari Wubei Zhi (Treatise
on Armament Technology), a 17th century work with maps based on material
dated to the voyages of Zheng He (early 15th century)., Public Domain,
.https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=41968524
[29] Batu Bersurat ini berkukuran 3m tinggi,
lebar 2.7m dan ketebalan di antara 60 – 150cm. yang didirikan di muara Sungai
Singapura dan mempunyai 50 baris ayat.
[30] Cubaan pertama untuk membaca inskripsi
pada Batu Bersurat Singapura dilakukan oleh seorang epigrafer dan sarjana
Belanda, Hans Kem. Miksic, J. N. (1984). Archaeological research on the
‘Forbidden Hill’ of Singapore: Excavations at Fort Canning. Singapore: National
Museum, p. 13
[31]
Bagaimanapun ini tidak bermakna
inskripsi tersebut menandakan Singapura berada di bawah Majapahit Ketika ia
dibina. Tulisan kawi (Jawa) mungkin merupakan bahasa perhubungan yang utama
atau berpengaruh sebelum kedatangan Islam. Sarjana Belanda Hans Kem
menganggarkan inskripsi Singapura bertarikh se awal 1230 M., Miksic, J. N. ibid..
[32]
W. Linehan, The Kings of 14th
Century Singapore. Journal of the Malaysian Branch of the Royal Asiatic
Society Vol. 42, No. 1 (215), Singapore 150th Anniversary Commemorative Issue (July,
1969), pp. 53-62
[33] Pelayaran Sang Nila Utama diiringi oleh
orang-orang laut. Jumlah kapal yang Bersama rombongan Sang Nila Utama mencecah
400 buah. Ini menunjukkan orang-orang laut mempunyai peranan yang penting dalam
proses berdirinya kerajaan Singapura tua. Orang-orang Selat/Seletar yang
terpinggir dari arus pembangunan pada hari ini mempunyai kedudukan yang penting
dalam meneruskan kelestarian kerajaan melayu yang berasal dari Bukit Siguntang,
Palembang sehingga diwarisi oleh Kerajaan Melayu Melaka bermula pada awal kurun
ke 15 M. Rujukan V. Thilagavathi Gunalan. Dari Bukit Siguntang Mahameru
ke Bukit Larangan: Parameswara Dalam Teks Sejarah Melayu. Dlm. Parameswara:
Pengasas Empayar Melaka, Di selenggarakan oleg Prof. Emeritus Dato’ Dr Mohd
Yusoff Hashim. Institiut Kajian Sejarah dan Patriotisme Malaysia (IKSEP). GRAHA
IKSEP. 2014. Hlm. 69 – 103. Berkaitan nama Temasek, di antara
dokumen-dokumen awal yang merujuk kepada nama Temasek ialah; sumber dari
Vietnam dalam ucapan mengenang kematian seorang putera Vietnam bertarikh 1330. Ruj.
The Vietnamese Royal Chronicle Dai Viet Su Ky Toan Thu on Temasek. (Record
of 1330, Vol. 2, p. 118).; Dao Yi Zhi Lue ("Keterangan
mengenai orang-orang gasar di
(Temasek)") oleh Wang Dayuan dalam tahun 1349; dan Desawarnana atau Nagarakrtagama oleh
Prapanca, Perdana Menteri Majapahit pada tahun 1365. Ruj. Pigeaud, T. G.
(1960). Java in the fourteenth century: A study in cultural history (Translation
series number 4, Volumes II, III). The Hague: M. Nijhoff, Koninklijk Instituut
voor Taal, Land en Volkenkunde.; Temasek juga dirujuk oleh Zheng He dalam
pelayarannya pada kurun ke 15 Masehi; dan Pararaton teks Jawa yang
Menyusun naratif zaman Singhasari dan Majapahit; juga disebut dalam Ikran
Palapa dalam senarai tempat yang akan dijarah oleh Patih Gajah Mada. Ruj.
Krom, N. J. (1931). Hindoe-Javaansche geschiedenis (2nd
rev. ed., p. 36). ‘s-Gravenhage: M. Nijhoff.
[34] Ada sarjana yang mempunyai pandangan lain tentang asal nama Singapura. Contohnya ada yang menganggap Parameswara cuba untuk mnghidupkan takhta kerajaan Singa yang berdiri di Palembang untuk mencabar pemerintahan pusat Majapahit. Dalam versi ini Parameswara telah membunuh wakil pemerintah Majapahit di Temasek dan cuba mengukuhkan kedaulatannya di pulau tersebut (Singapura). Lihat C.M. Turnbull (30 October 2009). A History of Modern Singapore, 1819-2005. NUS Press. pp. 21–22. Nama Singapura juga merujuk kepada beberapa tempat lain; antaranya sebuah tempat di India dalam dogengan Jataka tentang kehidupan awal Buddha. Singapura yang bermaksud bandar Singa dalam Bahasa Sanskrit digunakan sebagai simbol Buddha dalam seni India sejak zaman Raja Asoka. Di Asia Tenggara, tempat pertama yang dinamakan Singapura ialah di Tra Kieu, Vietnam, pada kurun yang ke 4 Masehi. Nama ini kemudian digunakan untuk sebuah tempat di Thailand pada zaman Empayar Angkor (kurun ke 13 Masehi) dan dikenali sebagai Singburi dalam Bahasa Thai. Singapura juga tercatat dalam senarai jajahan takluk Majapahit pada prasasti yang ditemui di Surodakan, Jawa, bertarikh 1369 Saka atau 1447 Masehi. Singapura yang dimaksudkan mungkin merujuk kepada sebuah kerajaan Jawa Barat, yang memainkan peranan penting dalam Cariosan Prabhu Siliwangi, watak lagenda yang hidup pada kurun ke 15 Masehi. Ruj. Machi Suhadi. (1985). Beberapa jenis pajak pada zaman Majapahit. Rapat evaluasi hasil penelitian arkeologi (II, pp. 215–228). Jakarta: Puslit Arkenas.
[35]
Sejarah Dinasti Yuan sejak dari
Genghis Khan (1162–1227) sehingga pemerintah terakhir, Toghon Temür
("Maharaja Huizong", 1333–1370),
[36]
John N. Miksic (15 November 2013).
Singapore and the Silk Road of the Sea, 1300–1800. NUS Press. pp. 181–182.Catatan
Vietnam menyebut delegasi tersebut dari Sach-ma-tich (Temasek).
[37]
Badang adalah tokoh lagenda dalam
tradisi lisan. Nama penuhnya Badang Sadim Sani. Dia dilantik sebagai hulubalang
oleh Raja Pikrama Wira. Rujukan . J. L. Cox..The Asiatic Journal and Monthly
Miscellany, June 1827, Volume 23. p. 258.; Kiran Shah (2012). Badang: The
Strongman of Singapura. National Library Board Singapore.
[38] W. Linehan. Op. cit.
[39] Raja pertama yang mengasaskan Singapura
tua. Berasal dari Palembang dan berhijrah ke Temasek melalui Bentan. Keramat
Sultan Iskandar Syah di Bukit Larangan adalah milik baginda.
[40] Raja kedua, anak Sri Tribuana,
Singapura diserang oleh Siam dan Jawa
[41] Raja ketiga, anak Sri Pikrama Wira,
Jawa sekali lagi menyerang Singapura dan gagal
[42] Raja ke empat, anak kepada Paduka Sri
Maharaja, tetapi tidak bertaraf Raja kerana memerintah bagi pihak
Siam/Sukothai.
[43] Raja ke lima, membunuh Paduka Sri
Maharaja, seorang putera Raja yang melarikan diri setelah membunuh wakil
pemerintah Majapahit, berlindung di Singapura dan membunuh Paduka Seri
Maharaja. Disingkirkan oleh Siam pada tahun 1391. Menurut Haji Buyung Adil,
Permaisura yang dimaksudkan dalam Sejarah Melayu adalah putera kepada Dam Raja
(Paduka Sri Maharaja). Jelas ada percanggahan tentang siapa Raja Iskandar Syah.
[44]
Siapakah Raja Iskandar Syah yang
dikatakan telah membunuh seorang perempuan/dayang istana? Dayang istana
tersebut dibunuh kerana difitnah berbuat jahat. Tanpa usul periksa Sultan
Iskandar Syah telah menjatuhkan hukuman sula di pasar secara terbuka. Menurut
sejarah melayu baginda adalah Permaisura bergelar Iskandar Syah yang merupakan
putera raja Singapura yang ke empat iaitu Dam Raja/Damar Raja yang bergelar Sri
Paduka Maharaja. Bagaimanpun ini adalah bercanggah dengan sumber lain yang
mengatakan Iskandar Syah bukan putera Paduka Sri Maharaja, sebaliknya seorang
putera dari Palembang yang cuba memberontak kepada wakil Kerajaan Majapahit dan
melarikan diri ke Singapura. Di Singapura Iskandar Syah telah membunuh Paduka
Sri Maharaja yang merupakan wakil kepada kerajaan Siam (Sukothai: era
pemerintahan 1238 – 1438).
[45]
Catatan Portugis antara lain yang
boleh dirujuk; W. Linehan. The Kings of 14th Century Singapore, dalam
Singapore 150 Years, MBRAS. 1982; Cortesao, A. (Ed. And trans.). 1944. The
Suma Oriental of Tome Pires. An Account of the East, from the Red Sea to Japan,
written in Malacca and India in 1512 – 1515, London: Hakluyt Society.; Mills,
J.V. Eradia’s Description of Malacca, Meridional India, Kuala Lumpur,
MBRAS, 1997.; Hj Abdul Ghani Hamid, Parameswara Pemerintah Singapura, Dlm. Parameswara: Pengasas Empayar Melaka, Di selenggarakan
oleg Prof. Emeritus Dato’ Dr Mohd Yusoff Hashim. Institiut Kajian Sejarah dan
Patriotisme Malaysia (IKSEP). GRAHA IKSEP. 2014. Hlm. 19 – 29.
[46]
Joao de Barros (1496 – 1570)
menulis beberapa siri sejarah India, Asia dan Afrikadalam beberapa jilid Décadas
da Ásia ("Decades of Asia"). Penulisan beliau disambung oleh
Diogo de Couta (1542 – 1616).
[47]
Muhammad Yusuf Hashim. Sultan-sultan
Melaka: Satu Tinjauan Semula, makalah dalam buku Melaka dan Sejarahnya.
Persatuan Sejarah Malaysia Cawangan Melaka. Di dalam makalah ini, pandangan
Prof. Wang Gungwu di petik di mana Megat Iskandar Syah (1414 – 1423/4) dikenal pasti sebagai Sultan Melaka yang
kedua selepas Parameswara (Sultan Iskandar Syah; 1390 – 1413/4). Hj Abdul
Hamid, Op. cit., Hal. 28 – 29.
[48]
Catatan ini terkandung di dalam Rihlah
ila l-Masyriq (Pengembaraan ke Timur) karya Abu Abdullah ibn Batuthah
(1304–1368)
[49] Rofi, Sofyan (2016-02-17). Sejarah
Pendidikan Islam di Indonesia. DeePublish, Jogjakarta. Menurut Zuhairini et. al. (2000) Sultan Mahmud
Malikul Zahir adalah pemerintah
merangkap tokoh agama dan Pendidikan informal dalam bentuk majlis ta’lim dan
halakah dibiaya dari kewangan Kerajaan. Zahairini, et.al.
(2000). Sejarah Pendidikan Islam. Jakarta : PT. Bumi Aksara. Hal. 135-6
[50] Kaitan di antara Tun Jana Khatib dan
madrasah yang dibangunkan di Pasai diulas oleh al Marhum Buya HAMKA di dalam
bukunya Dari Perbendaharaan Lama di bawah tajuk VII. Tun Jana Khatib (Pasai
Madrasah Islam Pertama, Penerbit Pustaka Antara, Petaling Jaya, 1981. Hal. 191
– 198.
[51] Hamka, Ibid.. Hal. 191.
[52]
Penemuan gelang emas di Bukit
Larangan yang terukir imej Kala, dewa Siva sebagai lambang pemusnah dan Yama,
Tuhan kematian dianggap sebagai lambang agama yang dianuti oleh masyarakat
di Singapura pada kurun ke 14. Menurut John Crawfurd, tapak bangunan yang
terdapat di Bukit Larangan adalah mirip candi di Nusantara. Contoh-contoh candi
seperti yang digambarkan itu adalah seperti yang terdapat di Lembah Bujang dan
Sungai Mas, Kedah atau Padang Lawas, Sumatera. Sri Tribuana itu sendiri
bermaksud Tuhan Tiga Dunia yang melambangkan agama Buddha dan manifestasi Bodhisattva.
Agama Buddha anutan Sri Tribuana adalah Esoteric/Tantric Vijrayana. Kwa
Chong Guan, Derek Heng, Peter Borshberg and Tan Tai Yong. 2019. Op. cit., pp.
18, 61 – 63. Walaubagaimanapun, artifek ini samasekali tidak dapat menafikan
rujukan yang menunjukkan raja-raja Singapura tua beragama Islam.
[53]
Yang Berhormat Pehin Dato Seri
Utama Dr Hj Awang Mohd Jamil Al-Sufri. Permaisuara. Dlm.
Parameswara: Pengasas Empayar Melaka, Di selenggarakan oleg Prof. Emeritus
Dato’ Dr Mohd Yusoff Hashim. Institiut Kajian Sejarah dan Patriotisme Malaysia
(IKSEP). GRAHA IKSEP.2014. Hlm. 38 – 44.
[54]
Maklumat ini dipadankan dengan
Tarsilah Brunei, Ibid. Y.B. Pehin Dato’ Seri Utama Dr Hj. Awang Mohd
Jamil Al-Sufri.
[55]
Salasilah Raja-Raja Brunei, versi
Pehin Datu Iam Aminuddin bin Orang Kaya DiGadang Lewadin, Salinan Hj Abd Ghapar
bin Abd. Momin, Sarawak (Simpanan Pusat Sejarah Brunei).
[56]. Carrie C. Brown’s commentary in “An
Early Account of Brunei by Sung Lien”,
in Brunei Museum Journal 2.4 (1972): 229, note 21. 3.; Johannes L.
Kurz, "Boni in Chinese Sources from the Tenth to the Eighteenth
Century", International Journal of Asia Pacific Studies 10.1 (2014).
Comments
Post a Comment